کنترل گرمای کندو در تابستان


 


بطور معمول یک شان باید راست و بدون هیچ گونه تاب و خم خوردگی بوده و حجره‌ها به شکل شش ضلعی کامل باشند‌.

اما گاهی بر اثر گرمای شدید در تابستان و عدم توانایی زنبور عسل در خنک کردن کلنی حرارت کلنی بالا رفته و به درجه ذوب موم نزدیک شده و موم ها شل‌تر می‌شوند در این صورت شان موم دفرمه و از شکل استاندارد خود خارج  می‌شود‌. گاه دیده شده بر اثر گرما و سنگینی شان از عسل این دیواره‌های مومی شان بکلی فرو ریخته وموم با عسل بر کف کندو روان می‌شوند در اصطلاح زنبور داران به این عمل زلزله دیواره می‌گویند‌. بعد این موم و عسل روان شده به سمت درچه پرواز حرکت کرده و از آن خارج می‌شود ولی گاهی یک تیکه موم دم دریچه پرواز گیر کرده و راه ورود و خروج زنبور‌ها را می‌بندد.در چنین شرایطی بدلیل گرما و عدم آوردن آب و خنک شدن کندو توسط زنبور ها کمتر از ۱ ساعت کلیه زنبور های داخل کلنی تلف می‌شوند.

زنبور داران برای جلوگیری از این کار در مناطق گرمسیر و یا زمانی که تابستان‌های بسیار گرمی داریم بر روی کندو کارتن گذاشته و سعی می‌کنند کندو‌ها را در سایه درخت بگذارند بطوری که نیمی از روز در آفتاب و نیمی دیگر در سایه باشد و در شرایط بسیار بحرانی گونی (چتایی) روی کندو کشیده و با آب این گونی‌ها را خیس می کنند تا درجه حرارت داخل کندو بالا نرود و گاه با یک یونولیت به ابعاد ۴۲ در ۵۰ سانتیمتر به ضخامت ۳ سانت در داخل درب کندو قرار می‌دهند تا گرما از سقف به کلنی منتقل نگردد‌.

البته بهتر است فارق از هر نو رنگی که کندو دارد ورق  فلزی  بالای درب  کندو را رنگ سفید کنید تا این ورق در تابستان کمتر گرم شده و گرمای کمتری را به داخل کندو منتقل کند‌. زیرا بیشترین گرما از داغ شدن ورق قلزی درب کندو و انتقال آن از لایه نازک چوبی سقف به داخل کندو صورت می‌گیرد زیرا مابقی قسمت‌های کندو چوبی بوده و ضخامت آن حدود ۲ سانت می‌باشد و چون چوب عایق است مانع تبادل حرارت می‌شود‌. در هوای گرم هرچه آبخوری به زنبورستان نزدیکتر باشد زنبور‌ها پرواز کمتری انجام می‌دهند تا آب برای کندو بیاورند و نزدیکی آب به کندو باعث خنک‌تر شدن هوای اطراف کندو نیز می‌گردد‌.